VIP-jäsenprofiili: Juha Frey, teknologiaoptimisti ja kasvumarkkinoija

VIP-jäsenprofiili: Juha Frey, teknologiaoptimisti ja kasvumarkkinoija

 

Tämä teksti on kolmas osa artikkelisarjaa, jossa esitellään aktiivisia Boardman2020-verkoston VIP-jäseniä. Oletko jo VIP jäsen ja haluatko tulla esitellyksi? Viestitä osoitteeseen anna.koponen@boardman.fi! Tässä artikkelissä äänessä Juha Frey. 


”Markkinointiviestinnän ammattilaisena ja nörttihenkisenä teknologiaoptimistina on mahtavaa nähdä, millaista voittokulkua näillä aloilla eletään. Teknologia muuttaa maailmaa valtavalla voimalla, ja markkinointiviestintä erottaa menestyjät sivustakatsojista.

Reilut 17 vuotta sitten, 26-vuotiaana, lueskelin kollegani Christina Forsgårdin kanssa Tekesin teknologiakatsausta ”Ohjelmistotuotteilla kansainväliseen menestykseen”. Juutuimme molemmat julkaisun samoihin kohtiin:

”Suomalaiset ohjelmistotuoteyrittäjät eivät osaa ostaa viestintä- ja mainospalveluja eivätkä ole valmiit panostamaan niihin riittävästi. Siksi kotimaisen, toimialalle suunnatun ja kansainväliseen toimintaan tottuneen palvelutarjonnan taso on vaatimaton.”

”Suomalaiset yritykset eivät näe markkinointiviestinnän mahdollisuuksia osana strategista liikkeenjohtoa. Yrityksiltä puuttuvat jopa suomenkielisenkin viestinnän perustaidot ja yritykset eivät osaa käyttää alan palveluntarjoajia.”

Koska emme kumpikaan erityisesti pelkää haasteita, päätimme lähteä korjaamaan asiaa. Perustimme Netprofilen, jonka liikeidea oli ja on yhä tukea edistyksellistä teknologiaa kehittävien ja hyödyntävien yritysten markkinointia ja viestintää, Suomessa ja maailmalla.

Perustamisvaiheessa linjasimme, että haluamme olla kapean alamme parhaita, emme niinkään suuria. Asetimme itsellemme jopa katon: henkilöstömäärä ei nousisi yli kymmeneen. Perusteemme oli toisaalta itse itsellemme rajaamamme markkinan koko, ja toisaalta sisäinen koheesio ja tiedonkulku. Esimerkkejä asiakkaiden edun oman kasvunsa alttarille uhraavista markkinointiviestinnän toimijoista on enemmän kuin pitäisi.

Kasvussa on mielestäni kyse numeroiden ohella asenteesta, ja onnistumisen arviointiin vaikuttaa valittu perspektiivi. Itse ajattelen, että olen ollut koko työurani rakentamassa uusia yrityksiä ja liiketoiminnan kasvua, siitäkin huolimatta, ettei Netprofile ole sen enempää iso konserni kuin kasvurakettikaan – vaikka kymmenen hengen katon aikanaan hylkäsimmekin. Moni asiakkaamme kuitenkin on molempia, ja meillä on niiden kasvussa rooli, josta koen sekä iloa että ylpeyttä.

Mielestäni mikään ei ole niin kiinnostavaa kuin vaikuttaminen ja siihen liittyvät mekanismit. Miksi joku asia kiinnittää huomion paremmin kuin joku toinen, mistä syistä motivoidumme perehtymään johonkin asiaan mieluummin kuin johonkin toiseen, ja mitkä tekijät saavat meidät toimimaan: seuraamaan, ostamaan, sitoutumaan, suosittelemaan. Vaikka välillä mietin olenko tehnyt liian pitkään samaa, nämä asiat herättävät aina. Jos tämän alan jatkuvasti uusiutuviin mahdollisuuksiin paneutuu intohimolla, kyllästyminen on mahdotonta.

Hankalinta konsultoinnissa on kestää tilanteita, joissa sekä konsultti että asiakas näkevät mikä olisi toimivinta ja tehokkaita, mutta syystä tai toisesta näin ei voida toimia. Rahaa ei ole tarpeeksi, oikeanlaisia ihmisiä ei löydy, joku jossain ei anna lupaa, tai pahimmillaan jokin sisäinen skisma lyö jarruja päälle. Tiedän liiankin hyvin, että ilman perustajien ja sijoittajien keskinäisiä kinoja Suomessa olisi monta isoa menestystarinaa enemmän.

Kahta kysymystä olen pohtinut yrittäjäurallani pitkään, ja pohdin yhä:

Ensiksi, kuinka kukaan voi tehdä liiketoimintastrategiaan liittyviä päätöksiä ilman omaan ymmärrykseen perustuvaa näkemystä siitä, millainen rooli teknologialla on tai voisi olla omassa liiketoiminnassa? Eikö johtoryhmissä ja hallituksissa todella ole ihmisiä, jotka osaisivat tuoda esille miten äärimmäinen on esimerkiksi käyttökokemuksen merkitys, ja miten melkein kaikki muut päätökset lopulta joko parantavat tai heikentävät kokemusta?

Toiseksi, millä logiikalla mikään yritys pystyy perustelemaan hallituksessaan ja johtoryhmässään päätöksiä, jotka ovat ilmiselviä maineriskejä? Otetaanko riskejä todella tietoisesti, vai voiko olla totta, ettei joukossa ole ihmisiä, joiden osaamista on ajatella miltä asiat näyttävät talousjohdon laskelmien ulkopuolella?

Jos jollakin Boardman2020-verkostossa on näihin kysymyksiin vastauksia, juttelen enemmän kuin mielelläni lisää!

Kunnes kuulen vastaansanomattomia perusteluita, pidän kiinni tästä näkemyksestäni: Tulevaisuuteen katsovat omistajat tuovat viimeistään nyt sekä johtoryhmään että hallitukseen ihmisiä, joilla on perustasoa syvempää ymmärrystä ja kokemusta menestyksen kannalta olennaisilta alueilta: teknologiasta ja markkinointiviestinnästä.

Teknologian ja markkinointiviestinnän rooleihin ja merkitykseen toivoisin myös tulevaisuuden kasvua ja menestystä edistävän Boardman2020-ryhmän tilaisuuksissa pureuduttavan vielä enemmän. Voisivatko juuri nämä olla alueita, joilla meillä kasvun kulttuurin lähettiläinä olisi arvokasta annettavaa Boardman-kokonaisuuteen ja koko Suomen liike-elämälle?

Noin kahden vuoden kokemuksella Boardman2020-ryhmän VIP-jäsenyydestä olen jatkuvasti vaikuttunut siitä, miten huikeita ihmisiä joukossa on. Uskallan sanoa, että tällä verkostolla on kaikki mahdollisuudet todella vaikuttaa siihen, miten suomalaisia yrityksiä johdetaan ja kasvatetaan. Erityisesti suosittelen kuukausittaisia VIP-tilaisuuksia, joiden esitysten ja keskusteluiden avoimuus sekä yhdessä kehittämisen henki tuovat joka kerta sekä energiaa että uusia ajatuksia.

Niin, mitä ajattelin itse tekeväni seuraavaksi? Meinasin jatkaa markkinointiviestinnän konsultointia ja kasvuyrityksiin sijoittamista, ja – arvasitte – osallistua muutamien kiinnostavien yritysten menestykseen hallituspaikkojen kautta.”

 

Juha Frey 

Toimitusjohtaja, Netprofile Finland Oy ja partneri, Netprofile Growth+ Oy

Boardman2020 -ryhmän VIP-jäsen vuodesta 2015 ja hallituksen jäsen vuodesta 2017


Haluatko liittyä Boardman2020 VIP-jäseneksi? Lue lisää ja hae mukaan tästä!