Kuinka kovalla riskillä uskallat kasvaa?

Kuinka kovalla riskillä uskallat kasvaa?

 

Yrittäjät voi jakaa karkeasti kahteen kastiin. Niihin, jotka hakevat kasvua ja toisaalta niihin, jotka haluavat säilyttää nykyiset asemansa tai uskovat jopa liiketoiminnan supistuvan.

Jälkimmäinen puolikas yleensä kääntyy siilipuolustukseen, kun kilpailu kasvaa ja uusia innovaatioita puskee Suomenkin markkinoille.

Kasvua hakevia yrityksiä on noin puolet koko yritysmassasta. Kovan kasvun joukkoon ilmoittautuu eri kyselyjen perusteella 8-11 prosenttia. Se tarkoittaa noin 30 000 yritystä.

On varmasti kaikkien etu, että kasvuyritykset onnistuvat saavuttamaan tavoitteensa ja kasvamaan erityisesti Suomen rajojen ulkopuolella. Tällä hetkellähän peräti puolet Suomen viennistä on muutaman suuryrityksen harteilla.

 

Miksi kasvutavoitteet eivät täyttyisi?

Kauppalehti teki viime vuonna Kasvuyrityskyselyn, jonka tulokset ovat mielenkiintoiset. Yrittäjien mielestä suurimpia kasvun lasikattoja ovat myynti- ja markkinointiosaaminen, osaavan henkilökunnan löytäminen, rahoituksen hankkiminen sekä omistajien riskinottokyky.

Vastaajat arvioivat, että merkittävin yksittäinen keino lasikaton rikkomiseksi on omistajien riittävä riskinottokyky.

Eräs kasvuyrittäjä kertoi minulle, että viennistä ja maailmanvalloituksesta on helppo puhua, mutta sen toteuttaminen on eri asia. Suomessa on onneksi paljon yrittäjiä, jotka ovat uskaltaneet ottaa riskiä ja tehneet kauppaa ulkomailla. Osa on onnistunut, osa epäonnistunut. Epäonnistuminenkin on sallittava.

 

Kaikki lähtee kuitenkin itsestä. Riskinottohalu ja palo pitää löytyä omasta sydämestä, vaikka yhteiskunta huutaakin vientiyritysten perään. Riskin realisoituessa omistaja tai omistajat ovat vastuussa. Yhteiskunta ei ole heittämässä pelastusrengasta.

Puhumme Boardman2020-verkostossa paljon kasvun kulttuurista. Olemme tänäkin keväänä mukana Kauppalehden Kasvajat-kiertueella, joka starttaa huhtikuun lopussa. Boardmanilaiset ovat puhumassa tilaisuuksissa viennistä. He kertovat omakohtaisesti, mitä vienti on heiltä vaatinut.

 

Itse nostan ainakin hattua kaikille, joilla palaa kasvun liekki. Jatkuva kasvun hakeminen ei ole helppoa.

Helppo on aina puhua, mutta vaikeampi on tehdä.

 

Kimmo Koivikko

Kirjoittaja on sisältö- ja analytiikkatoimisto Hube Helsingin osakas sekä Boardman2020-verkoston hallituksen jäsen.