Case Futurice: Kymmenen kokemusta matkalla maailmalle

Case Futurice: Kymmenen kokemusta matkalla maailmalle

 

B2020 VIP-tilaisuudessa 19.9 aiheenamme oli Case Futurice: Kymmenen kokemusta matkalla maailmalle. Alustajana toimi Tuomas Syrjänen, Futurice Oy:n toimitusjohtaja ja Boardman2020 VIP jäsen


Saimme kuulla Tuomaksen omia tarinoita Futuricen kansainvälistymisestä, niin onnistumisista kuin ongelmista, matkan varrella. Tässä Tuomaan kymmenen erilaista näkökulmaa Futuricen kansainvälistymiseen pähkinänkuoressa.

1. Miksi?

Kaikkein tärkeimpänä veturina toimii ambitiotaso. Ennen Futuricella haluttiin pelata Champions liigaa, nyt globaalilla tasolla.

2. Luottamus

Futuricella pelataan pohjoismaisilla säännöillä, ja uskotaan siihen tapaan. Luottamus synnyttää luottamusta. Kaikkien kanssa tämä malli ei toimi, mutta Euroopassa ja Yhdysvalloissa luottamusta arvostetaan suuresti.

3. Asiakkaat: skaala, toimintatavat…

Isojen organisaatioiden kilpailu on järkyttävän aggressiivista. Partiopoikameiningillä ei voida mennä tekemään hommia, vaan tarvitaan kovaa asiakasorganisaation johtamista ja tarkkaa kontrollia siitä, kuinka laajalle asioita voidaan kommunikoida.

4. Rekrytointi

Hyvien senioritekijöiden löytäminen on todella haastavaa, juniorit löytyvät onneksi helpommin. Millä erottaa puhujat tekijöistä ja luoda oikeanlaista kulttuuria oikeiden ihmisten avulla?

5. Kulttuuri

Futurice on haluttu maailmalla isoilta osin juuri heidän työkulttuurin vuoksi. Kulttuuria ylläpidetään lähettämällä ”kulttuurilähettiläitä”, pitkäaikaista omaa väkeä, toimipisteisiin ympäri maailmaa.

”Ei meidän kulttuuri ole kaikkien juttu. Liike on tärkeää ja muualla töissä käyminen kouluttaa. Meille tekijöiden energiataso on tärkeintä.”

Firma toimii parhaiten, kun ollaan kaaoksen ja järjestyksen rajapinnassa. Tekijöiden vapaus ja vastuu säilyttävä. Systeemi tulee rakentaa sellaiseksi, että kaaos ei riistäydy liiaksi käsistä vapaan toimintakulttuurin myötä.

6. Ihmiset

Futuricella Suomessakin työkieli on englanti. Edustettuina on noin 20 eri kansallisuutta.

”Meillä ei ole lapsi-aikuis-maailmaa, vaan jokaisen tulee keksiä itse vastauksensa.”

7. Maturiteetti

Lokalisointi täytyy aloittaa heti uuden toimipisteen ensimmäisenä päivänä, jotta toiminta rakennetaan vakaalle pohjalle. Sujuva jatkuvuus on mahdoton taata, jos nojataan huipputekijään, joka saattaakin pian kaivata paluumuuttoa koti-Suomeen.

8. Byrokratia.

”Älkää menkö Sveitsiin.”

Pahimmin byrokratia on laittanut kapuloita Futuricen rattaisiin Sveitsissä, josta lopulta päätettiin pysytellä poissa.

9. Governanssi

Toiminnalla on oltava selvät rajat. Kaikkien on tiedettävä, mikä on pyhää. Paikallinen autonomia kuitenkin taattava ja annettava riittävä vapaus.

10. Hauskuus!

”Ei välttämättä päivittäin, tai edes viikoittain ole hauskaa, mutta pidemmän päälle kyllä.”

Syrjänen antaa suosituksensa kansainvälistymisestä, mutta muistuttaa sen vaativan paljon tekemistä ja haluamista. Työntekijät myös houkuttelee firman kansainvälisyys.

”Paremmin oltaisiin pärjätty, jos oltaisiin tehty vain Suomessa, mutta on tämä ollut lystiä.”

 

Onko kansainvälistyminen teidän yritykselle ajankohtainen tai haluatko oppia case esimerkkien kautta miten muut ovat onnistuneet sen kanssa? Näitä aiheita käsitellään meidän tulevassa Growth Board tapahtumassa 24.10, tervetuloa mukaan! Lue lisää


Haluatko osallistua Boardman2020 VIP tilaisuuksiin? Lue lisää ja hae helposti mukaan tästä >>