The New Normal – Silicon Valley Experienced

The New Normal – Silicon Valley Experienced

 

Boardman2020 Silicon Valley Experiencen 2017 matkalla. San Francisco – Palo Alto, 10.9 – 17.9. Kirjoittajana Mia Aspegren, Momentous Oy:n managing partner. Kirjoitus alkuperäisesti julkaistu täällä


Introksi luin lennolla (viimein) Matti Alahuhdan Johtajuuden, joka viritti alkavan matkan oikeaan kontekstiin:  ”On elintärkeää mutta myös antoisaa luoda kontakteja omien alojensa huippuihin.”

Pallopelijoukkueista sovellettuna: Maaleja syntyy eniten niille, jotka liikkuvat eniten. Hyvä seura liikuttaa ajatuksia, se on jatkuvan kehittymisen avain. Vilkaisin myös Happiness -tutkimusta. Onnellisuutta selittää etenkin yksi tekijä: ”Ihminen, jolla on kyky nauttia kohtaamisista muiden ihmisten kanssa on onnellisempi.”

Tällä ohjelmalla ja tässä seurueessa ennakoin, että tässähän käy hyvin: Edessämme kattava, superkiinnostava yli 15 tapaamisen ohjelma hyvässä referenssiryhmässä. Tyhjä taulu tulisi takuuvarmasti täyttymään voimallisin vedoin. Omat tavoitteeni Silicon Valley Experiencelle olivat

  • Tavoite 1: Aivosuihku. Ihminen (ainakin nainen!) käy jalkahoidossa, käsihoidossa, kasvohoidossa, hierojalla. Tämä olisi aivohoito.

Olen Piilaaksossa ensimmäistä kertaa. Mitä täällä on, minkälaista, kuinka paljon, millä tavalla olisi antoisaa koettavaa sekä sivistyksen että ajattelun kehittymisen kannalta. Oppisin vihkon täydeltä uutta, tutustuisin tutustumisen arvoisiin ihmisiin ja heidän tekemisiinsä. Virkistyisin.

  • Tavoite 2: Selvitä kulttuuripääoma. Mitkä ovat Piilaakson kulttuurin vahvat piirteet, jotka tekevät tästä maailman suurimman lahjakkuuden ja aikaansaamisen tihentymän, joka tuottaa enemmän uutta kuin mikään muu paikka maailmassa? Jossa raha virtaa innovaatioihin eniten koko maailmassa. Mitä henkii world class -vierailukohteiden organisaatiokulttuuri?

 


Tässäpä kooste havainnoistani. Toivon, että tästä välittyy sinullekin inspiraatiota, jota pääsin kokemaan.

1. Pay forward. Erittäin vahva piirre olla välittömästi toiselle avuksi kontaktein, suositteluin, kanssa-ajattelijana, osoittamalla kiinnostusta toisen caseen. Hyvä tulee takaisin -uskomus on luja.

Luokkaretki -ryhmässämme tapahtui nopean adaptoitujan mikroilmiö: piilaaksolainen pay forward toisintui ilmiselvästi ryhmämme sisällä. Hurmaavaa havainnoida ja olla osallisena!

2. The New Normal. That’s how the future looks like. No go back to normal. Todellisuuden sanat: AI, ML, VR, AR, robotit, Big Data ja ennustaminen, personointi, joukkoistaminen, puheohjaus, asiakas/käyttäjäkokemus, drone-kuljetukset, itseajavat autot, älykoti. Huomenna menen tuliaisostoksille Stanford Mall’iin ja odotan suurella innolla tapaavani ostoskeskuksen sikäläisen ovimiehen, robotin! Aion sanoa Hello handsome! (Odotan kiinnostuksella vastakohteliaisuutta.)

Luokkaretkeläisistämme osa on täällä juuri näiden New Normal -innovaatioidensa kanssa. Yhdellä on jo robotti työkaverina (toistaiseksi se vain tanssii, kohta se jo tarkistaa kauppojen hyllytilanteen). Toinen tekee 3D -audiota kuulokkeisiin, joka tekee kuulemisen elämyksestä jysäyttävän huikean. Kolmannen ohjelma kerää dataa treasery -tarpeisiin. Neljäs toteuttaa edutainmenttiä, jossa lapset oppivat pelillistämisen kautta. Vaikka mitä!

3. Go Big or Go Finland.

4. From mobile first to AI first.

5. First find it. Then do it. Tutki ensin riittävästi, mikä on se “it”.

6. Hitaalla ei ole asiakkaita.

7. In God we trust. Everyone else bring data. (paikallinen ääntäminen “dada”, ei “deita”)

8. Focus on the user – the revenue will follow.

9. Celebrate failures and learn. Epäonnistua saa, mutta tavoite on menestyminen, herkullinen exit.

10. Lupien kinkkisyys. Työ- ja oleskelulupien kanssa ei todellakaan pelleillä. Kiitos Trumpin, tämä vain kiristyy. Käytä neuvonantajaa apunasi, jos suunnittelet tuloa työagendalla.

11. Älä palkkaa jenkkimyyjää, ainakaan alkuvaiheessa. Pidä itselläsi näkyvyys siihen, miten markkina ottaa teidät vastaan. Monella kuulostaa olevan huonoja kokemuksia liioista lupauksista ja roska-liideistä.

12. You can’t fake it to make it. Osaamisen on oltava todella kovaa – tai lähde kotiin. Älä ainakaan käytä muiden aikaa huonoihin juttuihisi. Se olisi suorastaan rangaistavaa.

13. Jos ei yritä, se on riski. Äärettömän yrittäjämyönteinen asenne.

14. Epäonnistua saa, mutta kunnianhimon puutetta ei katsota ollenkaan.

15. Älä hyvänen aika yritä yksin. Menestyjä rakentaa ekosysteemiin. Ja pyytää apua, sillä apua saa ja sitä kuuluu pyytää.

16. Tuotteista oma lisäarvosi isommalle kumppanille, joka myisi samalla sinun tuotteesi.

17. Myy ensin ja katso onko markkinaa. Ja tee sitten, mitä olet myynyt. Rohkeaa. Osuu oikeaan.

18. Fokus. Suomalainen tulee usein liian laajalla tarjoamalla. On erikoistuttava, ja siinä parhaaksi.

19. M&A is a Must. Silicon Valleyssä yhtiö ei voi selvitä ilman yritysostoja. Rahaa on lähes pilvin pimein – mutta se kohdentuu vain harvoille.

20. Time is not your friend in innovation. Urgency to make things happen.

21. Move fast and break things. Samanlain ajattelemisessa ei ole ideaa. Uuden tekemisessä kaiken tuli olla valmista jo eilen.

22. Pay for performance. Kunnianhimon kulttuuri. Gaussin käyrä väännetään paikoillaan ja huonoimmille hyvistä on heippa. Tarkasteluna on kvartaali. Kaksi peräkkäistä kvartaalia alle hyväksyttävän tason ohjaa ulos. Jos teit viime vuonna 100 yksikköä niin mikä estää sinua tekemästä tänä vuonna 500? Tavoiteasetanta on maksimaalisen korkeaa. 500 yksikön tavoitteella pääsee kuitenkin poimimaan todennäköisemmin vaikkapa 225 yksikön tulosta sen viime vuotisen 100n sijaan.

Kunnianhimon ja aikaansaamisen kulttuuria ruokitaan monin tavoin. Vaikka Facebookilla työntekijöiden meno näytti päällisin puolin lähinnä maleksimiselta jäätelö kädessä niin takana on suoraviivainen suorituksen johtaminen. Kampuksella tuhansien milleniaalien käyttöön tuoksui (ilmainen) grillattu liha, kävelyteiden varressa oli aurinkoisen päivän janoon juomakylmiöt, jäätelöbaari oli makea, peliluola innokkaiden pelaajien käytössä, baari oluenjanoiselle, mindfullnes- ja well being -ohjausta, sushia ja snackseja käytävillä – kaikkea kehittyneen kylän verran, josta ei tarvitsisi poistua.  Mutta siellä ei myöskään pysy, ellei pidä paikkaansa yhtenä parhaista.

Sovellan tästä menestymisen  kulttuurista idean aikaansaamisen ja tavoitteiden lounaskeskusteluille hetimmiten. Aion myös yhä enemmän tuoda yhdessä tiimini kanssa esille firmamme persoonaa. Kyllä, firmalla on persoona, jolla se erottuu muista.

23. Design Thinking: Tutustu ensin riittävästi käyttäjän aitoon ongelmaan ja kokemukseen. Ala vasta sitten ratkaista. Osut oikeampaan.

24. Luottamus on kova mittari. Avoimuus on koodisana ilman NDAta. Ideoidien jakaminen ja keskustelu on välitöntä. Oman idean varastajaa ei pelätä. Luottamuspääoma ja sen mukainen verkosto on valuuttaa.

25. Innovation is about execution. Creativity is thinking new things. Innovation is doing new things. Idea on lähes arvoton. Toteutus on rahaa, mahdollisesti.

26. Never mess motion with movement. Käsienheiluttajat haistetaan. Aikaansaamista katsotaan. Jatkuvaa etenemistä, heti.

27. Puolivalmis on tavoite. Keskeneräinen eli jatkuvasti kehittyvä. Kehittämisessä on tiiviisti mukana käyttäjät ja kiinnostavaan testaamiseen saadaan mukaan myös firman ulkoiset talentit. Facebookin campus ja SAPin tilat ovat tarkoituksella keskeneräisiä ja autotallimaisia, koska maailma ei ole koskaan valmis vaan tässä sitä kehitetään.

28. Kunnianhimo ja raha kohtaavat – jos oikein hyvin käy. Voittaminen Silicon Valleyssä tulee koko ajan vaikeammaksi. Vaikka täällä on suurin potti VC rahaa maailmassa (3*koko EU-alueen investointirahat) ja eniten korkeinta osaamista, pienenee mahdollisuus rahoitukseen ja parhaisiin osaajiin päivä päivältä. Kilpailu on maailman parasta. Ja kaikki tuhannen kallista. Kiinalaiset ajelevat helikopterilla ostelemassa taloja katsomatta. Hintataso nousee nousemistaan.

Aioin ohjelman välissä käydä kampaajan kautta pesettämässä pikaisesti hiukseni. Hinta 100$. Oho. Valitsinkin pikaisen DIY -tyylin tukka puolimärkänä ja vähän takussa seuraavaan ohjelmaosioon.

Osaajia houkutellaan työnantajien itseään kehuvilla tienvarsi -kylteillä. Me olemme paras. Me olemme merkityksellisin. Me olemme innovatiivisin. Meillä on kiinnostavimmat projektit. Kaduilla kävelee vastaan We Are Hiring -t-paitoja kollegoilla, jotka kaipaavat uutta osaavaa työkaveria. Google Bus, Apple Bus, Facebook Bus kuskavat ruuhkissa työntekijöitään. Sign in- ja stay bonus on yleinen käytäntö, rotaatio vilkas.

29. Printing money is very seasonal. Ajan mukaiset teot. Kuplan puhkeamisen jälkeen kehittyy kuitenkin uusi kupla. Ei maailma eikä kehitys pysähdy.

30. Meet up– käytäntö, jossa skarppia referyhmää saapuu paikalle pistämään ajattelua paremmaksi ja päivittämään näkemyksiä mistä tahansa aiheesta. Ajatusten liike on avain. Tähän tulen itse laittamaan myös panostani kun nyt meneillään oleva 100 Vauhdittajaa -johdon verkottumisohjelmamme päättyy.

Kiitos Silicon Valleyn inspiraatiosta: Boardman, Boardman VIP 2020, kaikki Luokkaretkeläisemme, Idean, Google, New Nokia, PwC, Dottir, Digitalist Inc., Nasdaq Entrepreneural Center, Finnilän Löylyt, Pekka Pärnänen (mentor, sijoittaja), Jani Penttinen (start up -yrittäjä), SAP Innovation, Hannu Uusitalo (HP), Nordic Innovation House & Paula Salomaa, Team Finland, All Start Up stories viikon ajalta, Facebook, SRI International, Stanford University & Hanna Maula, Michel Wendell (Venture Capitalist), SLUSH -team, Petri Malmelin, Mustakarhu, MOMA, San Fransisco, Palo Alto. Aurinko.

Ensi vuonna Boardman2020 järjestää vastaavan opintomatkan jälleen. Suosittelen. Vahvasti. Ja vielä vahvemmin suosittelen meille kaikille arkeen silicon valleyn henkeä, joka vie meistä jokaista eteenpäin, yksilönä ja yhteisönä. [Ole yhteydessä Annaan mikäli haluat lisätietoa: anna.koponen@boardman.fi]

 

– Mia Aspegrén

Momentous Oy Managing Partner, Boardman2020 VIP-jäsen