VIP-jäsenprofiili: Riina Jokinen, asiakaskokemuksen edistäjä ja työn muotoilija

VIP-jäsenprofiili: Riina Jokinen, asiakaskokemuksen edistäjä ja työn muotoilija

 

Tämä teksti on ensimmäinen osa artikkelisarjaa, jossa esitellään aktiivisia Boardman2020-verkoston VIP-jäseniä. Haluatko tulla esitellyksi? Viestitä osoitteeseen anna.koponen@boardman.fi!

 

”Opin 13-vuotiaana nakkikioskin luukun takana, että jos asiakas ostaa hodarin, hän ostaa myös maidon. Kunhan kysyt. Ja jos muistat kysymättä, ettei hän pidä sinapista, hän on ikuisesti ystäväsi.

Päätin, että haluan aiheuttaa työkseni parasta ja erittäin henkilökohtaista asiakaskokemusta. Olen ollut koko aikuistyöurani asiakaspalvelija. Matkani teleoperaattorilta softabisnekseen sekä mainos- ja viestintätoimistoskenestä yrittäjäksi on kivetty asiakaspalveluun liittyvillä iloilla, kivuilla ja pettymyksillä.

 

Ratkaisevat hetket elämässäni ovat vahvistaneet sitä, että en pysty mihinkään yksin. Tajusin sen noin viiden ja puolen vuoden yksinyrittämisen (ja lasten kasvattamisen) jälkeen.

Tiesin että osaan, mutta tajusin, että tarvitsen tiimin. Omistajayrittäjä on aina pullonkaula: hänen takanaan on tuloillaan vaikka mitä mahtavaa tekemistä.

Yritän ratkoa systeemitukkoa opettelemalla luottamaan enemmän muihin ja vähemmän itseeni. Se ei ole aina helppoa, mutta palkitsee lähes joka kerta. Muut ovat niin paljon fiksumpia, onneksi. Nykyisin osaan delegoida asioita alusta asti. Se on mahtavaa.

 

Sitten ymmärsin, että myös asiakkaani tarvitsevat tiimin, eikä sen tarvitse olla heidän oman yrityksensä sisällä. Aloin kehitellä ajatusta markkinointi-ihmisen työystävästä, joka tuo asiakkaan käyttöön osaamisensa ja verkostonsa. Olin konseptitestannut verkostotekemistä jo vuodesta 2012 asiakkaan kanssa.

Kasvun siemeniä on hyvä sirotella yritykseen sen ulkopuolelta käsin. Uskon ulkopuolisen voimaan, muilta oppimiseen ja heikkouksiensa käsittelyyn ennestään tarpeeksi tuntemattomien tahojen kanssa, jotka uskaltavat puhua suoraan. Mieluiten nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Minusta on tullut työn muotoilija. Olen saanut suunnitella ja toteuttaa markkinoinnin ja viestinnän kokonaisuuksia läpi toimialojen, mutta erityisesti olen saanut vaikuttaa alalla toimivien asiantuntijoiden työn kuvaan ja laatuun.

Olen oppinut, että on äärimmäisen harvinaista, että ihminen ei pistä työssään parastaan. Mihin se riittää, on eri asia.

Tarvitsemme nyt ideoiden, ihmisten ja rahan kanssa verkottuneita johtajia, jotka etsivät jatkuvasti uusia tapoja tehdä investointeja. Lisäksi tarvitsemme järkeviä saneeraajia – tai oikeastaan purkajia – poistamaan vanhoja rakenteita. Niiden alta voisi löytyä verkottuneille johtajille hyviä spin off -mahdollisuuksia.

Viimeaikaiset esimerkit kuten Finlayson osoittavat, että kaiken ytimessä on sisäinen ja ulkoinen markkinointi. Kasvu syntyy vain siitä, että oikeanlaiset ihmiset vievät hyvää tuotetta eteenpäin tunteita herättävän tarinan ja järkevien numeroiden avustamana. Ihmiset ovat markkinointi.

 

Boardman2020 VIP-verkostoon liityin, jotta kuuluisin ryhmään, jossa tunnen itseni täysin vasta-alkajaksi. Mikään markkinoinnin verkosto ei tarjonnut riittävän isoja haasteita, mutta omistajuuteen liittyvät kysymykset sen sijaan pelottivat. Hyppäsin pelon perässä mukaan. Minua kiinnostavat erityisesti ajatukset asiantuntijabisneksen kasvattamisesta. Se kun on niin pirun työlästä, kallista ja vaikeaa.

Haen nyt aktiivisesti mallia, jolla tuoda bisnekseemme ennustettavuutta ja keinoja (tai konetta), jolla kloonata ihmisiä. Tässä VIP-ryhmässä on monta sellaista tyyppiä, jotka voivat mentoroida minua, tiimiläisiäni tai asiakkaitani kasvussa. Ehkä joku ostaisikin jotain, jos muistan myydä.”

 

Riina Jokinen


Haluatko liittyä Boardman2020 VIP-jäseneksi? Lue lisää ja hae mukaan tästä!